[ STATUT]
OŚRODEK REWALIDACYJNO-WYCHOWAWCZY SIÓSTR SERAFITEK |
ul. Środkowa 186a; 34 – 405 Białka Tatrzańska
(/fax 18/265 45 44; e-mail:orwbialka@poczta.onet.pl
STATUT
OŚRODKA
REWALIDACYJNO – WYCHOWAWCZEGO
SIÓSTR SERAFITEK
w BIAŁCE TATRZAŃSKIEJ
Białka Tatrzańska
Rok szkolny 2024/2025
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
- Nazwa ośrodka brzmi:
Ośrodek Rewalidacyjno -Wychowawczy Sióstr Serafitek
- Adres:
34-405 Białka Tatrzańska, ul. Środkowa 186A
- Ośrodek używa pieczęci w brzmieniu:
OŚRODEK REWALIDACYJNO - WYCHOWAWCZY
SIÓSTR SERAFITEK
ul. Środkowa 186A, 34-405 Białka Tatrzańska
NIP 7361687424 REGON 122703342
tel/fax. (18) 265 45 44
- Organem prowadzącym Ośrodek Rewalidacyjno -Wychowawczy jest:
Zgromadzenie Córek Matki Bożej Bolesnej
(Siostry Serafitki)
Prowincja Oświęcimska
Pl. Kościuszki 8, 32-600 Oświęcim
Tel. 33 842 47 50
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest:
Małopolski Kurator Oświaty z Delegaturą w Nowym Targu.
- Ośrodek jest placówką niepubliczną edukacyjną działającą na podstawie:
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1082) – art. 72 ust. 1.
- rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci
i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz.U. z dnia 7 maja 2013r., poz. 529), - rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017r. w sprawie publicznych placówek oświatowo – wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno – wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,
- rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci,
- rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2023r. w sprawie niektórych publicznych placówek systemu oświaty.
7. Statut Ośrodka jest podstawowym aktem prawnym regulującym działalność ośrodka, tworzone na jego podstawie regulaminy nie mogą być z nim sprzeczne.
Rozdział 2
Cele i zadania placówki
§ 2
- Ośrodek przeznaczony jest dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną
w stopniu głębokim oraz znacznym i umiarkowanym ze sprzężoną niepełnosprawnością, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania. Kształcenie to jest formą spełnienia przez nie obowiązku szkolnego w myśl ustawy (art.16 ust. 6 i 7). - Ośrodek realizuje cele i zadania w duchu wartości i zasad przekazywanych przez Kościół Katolicki. Działania te są prowadzone podczas zajęć rewalidacyjnych, edukacyjnych
i innych, prowadzonych przez nauczycieli – oligofrenopedagogów i bazują na: bezpośrednim kontakcie z poznawaną rzeczywistością, doświadczeniem, przeżyciem. - Głównym celem i zadaniem ośrodka jest przygotowanie dzieci i młodzieży w wieku od
3 do 25 lat do udziału w życiu społecznym, poprzez rozwijanie zainteresowania otoczeniem oraz uzyskiwanie niezależności od innych osób w funkcjonowaniu w życiu codziennym, stosownie do możliwości psychofizycznych i indywidualnych potrzeb rozwojowych. - Ośrodek zapewnia warunki do nauki, terapii, wychowania i opieki poprzez:
- umożliwienie wychowankom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim udziału w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych, prowadzonych zespołowo lub indywidualnie, na podstawie orzeczenia Publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
- umożliwienie wychowankom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami realizację indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego, uwzględniającego podstawę programową kształcenia ogólnego dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie
w stopniu umiarkowanym i znacznym, na podstawie orzeczenia Publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego, - umożliwienie wychowankom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami realizacji zajęć przedszkolnych wg podstawy programowej wychowania przedszkolnego ( od 3 roku życia - w szczególnie uzasadnionych przypadkach od 2,5 roku życia),
- umożliwienie zajęć specjalistycznych, zgodnie z zaleceniami określonymi w opinii
o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
- Szczegółowe zadania pracy terapeutycznej ośrodka wynikają z zadań pedagogiki specjalnej, dostosowanej do możliwości, potrzeb i stopnia zaburzeń każdego dziecka.
§ 3
- Do zadań szczegółowych ośrodka realizującego edukację, rehabilitację i rewalidację należy:
- wspomaganie indywidualnego rozwoju ucznia,
- diagnozowanie i prowadzenie rehabilitacji ruchowej, obserwacja i diagnoza psychologiczna, prowadzenie terapii pedagogicznej oraz logopedycznej - zwłaszcza rozwijanie różnych form komunikacji, w tym komunikacji alternatywnej,
- kształtowanie umiejętności: zaradności, aktywności i niezależności wychowanków; rozwijanie umiejętności współpracy i pełnienia rożnych ról społecznych, również w warunkach integracji ze środowiskiem rówieśniczym,
- opieka dostosowana do potrzeb, wynikających z wielorakiej niepełnosprawności podopiecznych oraz z programu wielodyscyplinarnych oddziaływań, obejmująca w szczególności: przemieszczanie się, czynności fizjologiczne, utrzymanie higieny, spożywanie pokarmów, ubieranie i rozbieranie się, ochronę przed niebezpieczeństwem,
- współpraca z innymi instytucjami w kompleksowym oddziaływaniu rehabilitacyjnym, edukacyjnym i opiekuńczym, zwłaszcza z placówkami opieki zdrowotnej, szkołami
i poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, - określanie potrzeb życiowych uczniów ośrodka oraz objęcie ich odpowiednią pomocą i wsparciem,
- popularyzowanie potencjalnych możliwości i prawa do godnego życia osób z niepełnosprawnością intelektualną, między innymi przez zorganizowanie wystaw, prezentacji, uczestniczenie w życiu społeczności lokalnej i w imprezach zewnętrznych,
- organizowanie zajęć dodatkowych w formie: hipoterapii, dogoterapii, hydroterapii, fizjoterapii i masażu.
§ 4
1. Do zadań ośrodka w stosunku do wychowanków należy:
- dbanie o poprawę rozwoju psychoruchowego i społecznego,
- troska o stan zdrowia, sprawność, umiejętność funkcjonowania w życiu codziennym,
- pomoc w procesie rozwoju osobowości i utrzymywania dobrej kondycji psychicznej, dobrego samopoczucia - bez lęków i napięć,
- umożliwianie rozwoju umiejętności współżycia w grupie,
- ukierunkowanie na rozwój indywidualnych uzdolnień zainteresowania otaczającym światem.
§ 5
1. Ośrodek wspomaga rodzinę przez pełnienie roli doradczej i wspierającej działania rewalidacyjno-wychowawcze. Celem współpracy jest dążenie do jedności oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych poprzez:
- nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami/prawnymi opiekunami,
- umożliwianie im uczestniczenia w tworzeniu indywidualnych programów rewalidacyjno wychowawczych i indywidualnych programów terapeutyczno-edukacyjnych,
- informowanie rodziców/ prawnych opiekunów o metodach i formach pracy rewalidacyjno-wychowawczej, sposobach diagnozowania rozwoju dziecka oraz rodzajach zajęć terapeutycznych i edukacyjnych prowadzonych w placówce,
- podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez pedagogizację.
Rozdział 3
Organy placówki i zakres ich zadań
§ 6
- Osobą odpowiedzialną za prowadzenie placówki jest dyrektor ośrodka.
- Stanowisko to powierza organ prowadzący na podstawie odrębnych przepisów.
§ 7
- Organami działającymi w ośrodku są:
- dyrektor,
- rada pedagogiczna.
§ 8
- Ośrodkiem kieruje dyrektor, który w szczególności:
- reprezentuje placówkę na zewnątrz i jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników,
- przygotowuje arkusz organizacji ośrodka i przedstawia go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu,
- opracowuje na każdy rok szkolny plan pracy,
- kieruje pracami rady pedagogicznej, jako jej przewodniczący oraz realizuje uchwały podjęte w ramach kompetencji stanowiących,
- wykonuje zadania związane z uzyskiwaniem przez nauczycieli kolejnych stopni awansu zawodowego,
- określa zakres odpowiedzialności poszczególnych pracowników,
- zapewnia odpowiedni stan bezpieczeństwa i higieny pracy,
- w razie przyjęcia nowego dziecka, powiadamia o tym fakcie dyrektora publicznej szkoły podstawowej, w której obwodzie wychowanek mieszka, o spełnianiu przez ucznia obowiązku szkolnego lub/i obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego,
- kontroluje realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego przez dzieci przedszkolne,
- organizuje wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w porozumieniu z organem prowadzącym,
- sprawuje nadzór nad działalnością administracyjno – gospodarczą i majątkiem ośrodka, dysponuje środkami finansowymi ośrodka i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
- na okres swojej nieobecności w ośrodku, przekazuje zastępstwo w zakresie kierowania placówką innemu pracownikowi,
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów ustawy.
- Dyrektor - jako przełożony i pracodawca wszystkich zatrudnionych w ośrodku pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych oraz pracowników administracyjno-obsługowych decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników ośrodka,
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym osobom będącym pracownikami ośrodka, zgodnie z Kodeksem pracy,
- ustalania zakresu czynności stałych prac i zajęć związanych z organizacją procesu dydaktyczno–wychowawczego i opiekuńczego, w ramach przysługującego nauczycielom wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowych odpłatnych zajęć,
- tygodniowego rozkładu zajęć,
- wyposażenia ośrodka w środki dydaktyczne i sprzęt szkolny.
§ 9
- Radę pedagogiczną tworzą wszyscy nauczyciele i inni specjaliści zatrudnieni w ośrodku.
- Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor ośrodka, który przygotowuje i prowadzi zebrania oraz odpowiada za powiadomienie jej członków o terminie i porządku
obrad.
- Rada pedagogiczna - jako organ ośrodka, powołany jest do rozpatrywania, oceniania i rozstrzygania spraw związanych z całokształtem działalności rewalidacyjno- wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej.
- W posiedzeniach rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym, osoby zaproszone przez jej przewodniczącego lub na wniosek rady pedagogicznej.
- Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
- Zebrania są protokołowane, a wszyscy członkowie zobowiązani są do przestrzegania tajemnicy służbowej (w tym - do nieujawniania spraw, które mogłyby naruszać dobro osobiste wychowanków, ich rodzin, a także wszystkich pracowników).
- W ramach kompetencji stanowiących rada pedagogiczna:
- zatwierdza program pracy ośrodka,
- podejmuje uchwały w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
- podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
- ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- ustala sposób wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym - sprawowanego przez Kuratorium Oświaty, w celu doskonalenia pracy ośrodka.
- Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu ośrodka i jego zmian oraz uchwala statut lub jego zmiany.
Rozdział 4
Organizacja placówki
§ 10
- Szczegółową organizację działania ośrodka w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji, opracowany przez dyrektora do dnia 30 kwietnia każdego roku.
- Arkusz organizacji ośrodka określa w szczególności:
- czas pracy poszczególnych oddziałów i liczbę wychowanków,
- liczbę pracowników ośrodka - łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych,
- ogólną liczbę godzin zajęć finansowanych z dotacji powiatu.
- Arkusz organizacji zatwierdza organ prowadzący do dnia 30 maja.
§ 11
- Ośrodek prowadzi działalność przez cały rok szkolny, z wyjątkiem sobót i dni ustawowo wolnych od pracy; jako placówka, w której są przewidziane ferie szkolne.
- Czas pracy w ośrodku wynosi 8 godzin dziennie. Harmonogram zajęć poszczególnych pracowników znajduje się w arkuszu organizacji oraz planie pracy placówki na dany rok szkolny.
- Dyrektor ośrodka prowadzi ewidencję czasu pracy zatrudnionych pracowników.
- Czas pracy ośrodka i organizację zajęć określa dyrektor, w uzgodnieniu z organem prowadzącym.
§ 12
- Minimalny tygodniowy czas zajęć wychowanka z niepełnosprawnością intelektualną
w stopniu głębokim wynosi:
- 20 godzin, nie więcej niż 6 godzin dziennie - w przypadku zajęć zespołowych,
- 10 godzin, nie więcej niż 4 godziny dziennie - w przypadku zajęć indywidualnych.
- Tygodniowy czas pobytu wychowanka ze sprzężonymi niepełnosprawnościami uzależniony jest od realizowanego programu edukacyjnego i rewalidacyjnego.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizowane są w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka.
- Godzina zajęć specjalistycznych, w tym rewalidacyjnych trwa 60 minut.
- Tygodniowy czas pracy dydaktyczno - wychowawczo - opiekuńczej nauczyciela z wychowankami nie może być większy niż 30 h.
- Organizację pracy w ciągu dnia określa tygodniowy rozkład zajęć, ustalony przez dyrektora w porozumieniu z radą pedagogiczną.
§ 13
- Podstawową formą organizacyjną pracy z wychowankami jest grupa wychowawcza, którą opiekuje się wychowawca. Zatrudnia się również pomoc nauczyciela do opieki nad grupą.
- Liczba wychowanków w grupie uzależniona jest od wieku oraz poziomu funkcjonowania dziecka i wynosi:
- w przypadku wychowanków z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim - do 4,
- w przypadku wychowanków z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna - do 8,
- w przypadku wychowanków z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna a drugą niepełnosprawnością jest autyzm, w tym zespół Aspergera - do 4.
§ 14
- Działalność edukacyjna ośrodka (dydaktyczna, wychowawczo - opiekuńcza, rewalidacyjna) opiera się na indywidualnych programach edukacyjno - terapeutycznych
i rewalidacyjno - wychowawczych, ustalonych dla każdego wychowanka na podstawie wielospecjalistycznej oceny jego funkcjonowania oraz obserwacji (w przypadku niepełnosprawności w stopniu głębokim). - Indywidualne programy opracowuje zespół nauczycieli i innych specjalistów pracujących z uczniem, który co najmniej dwa razy w roku ocenia zasadność dalszego pobytu wychowanka w ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym oraz ocenia efekty zastosowanych dotychczas wobec wychowanka działań rewalidacyjnych, edukacyjnych lub terapeutycznych.
§ 15
- W ośrodku organizowane są zajęcia z wczesnego wspomagania rozwoju, na które uczęszczają dzieci z wykrytą niepełnosprawnością, do podjęcia nauki w szkole.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dzieckiem
i jego rodziną. W przypadku dzieci, które ukończyły 3 rok życia, mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem członków ich rodzin lub ewentualnie
w domu rodzinnym dziecka.
§ 16
- W ośrodku działa zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w skład, którego wchodzą:
- psycholog,
- logopeda,
- oligofrenopedagog
2. W skład zespołu, w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny, mogą wchodzić również
inni specjaliści.
3. Do zadań zespołu należy w szczególności:
- ustalenie na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka,
- nawiązanie współpracy z zakładem opieki zdrowotnej lub ośrodkiem pomocy społecznej, w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy- stosownie do jego potrzeb,
- opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania - z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu i oceniania postępów,
- analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
4. Zespół dokumentuje działania prowadzone w ramach indywidualnego programu wczesnego wspomagania.
5. Zespół współpracuje z rodziną/prawnym opiekunem dziecka w szczególności poprzez:
- udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem ( min.: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznanie zachowań dziecka i wypracowanie właściwych reakcji na te zachowania),
- udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie prac
z dzieckiem, - pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.
§ 17
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana wychowankom w ośrodku polega na rozpoznawaniu możliwości psychofizycznych; rozpoznawaniu i zaspakajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wychowanków, wynikających
w szczególności z niepełnosprawności. - Pomoc ta udzielana jest w trakcie bieżącej pracy, w formie zajęć wyrównawczych, zajęć dodatkowych (hipoterapia, dogoterapia) oraz porad, konsultacji dla nauczycieli
i rodziców. - Ośrodek, organizując pomoc psychologiczno-pedagogiczną współpracuje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną oraz placówkami specjalistycznymi, których opiece podlegają wychowankowie naszego ośrodka.
- Formy, okres udzielania oraz wymiar realizowanych godzin są uwzględniane w IPET-e oraz w indywidualnych programach rewalidacyjno-wychowawczych.
- Placówka pracuje zgodnie z przyjętymi Standardami ochrony małoletnich.
§ 18
1. Dokumentacja dotycząca wychowanka obejmuje w szczególności:
- orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
- opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
- dziennik zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
- dziennik zajęć dydaktycznych – kształcenia specjalnego,
- zeszyt obserwacji prowadzony odrębnie dla każdego wychowanka objętego zajęciami, który zawiera informacje dotyczące:
- zmian w zakresie dużej motoryki (postawa, lokomocja, koordynacja ruchów),
- zmian w zakresie małej motoryki (koordynacja ruchów rąk, koordynacja wzrokowo-
ruchowa, manipulacja),
- podejmowania aktywności własnej (niekierowanej),
- koncentracji uwagi podczas aktywności spontanicznej (w zabawie, podczas wykonywania zadania),
- współdziałania w różnych sytuacjach, w tym - czas tego współdziałania,
- opanowywania nowych umiejętności (tempo, trwałość, stopień trudności),
- dominującego nastroju i emocji,
- gotowości do kontaktów (rodzaje, kierunek),
- umiejętności w zakresie samoobsługi,
- udziału w czynnościach porządkowych,
- zachowań trudnych (opis tych zachowań; sytuacji, w których występują;
reakcji nauczyciela oraz skuteczności tych oddziaływań), - sposobu komunikowania się,
- innych istotnych zachowań.
7) indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny,
8) indywidualny program rewalidacyjno-wychowawczy,
9) arkusz obserwacji rozwoju wychowanka.
§ 19
- Zajęcia w ośrodku rewalidacyjno - wychowawczym będą zawieszane z powodu wystąpienia:
- zagrożenia bezpieczeństwa uczniów, w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
- zagrożenia zdrowia uczniów, z powodu ekstremalnych warunków pogodowych,
- zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
- innego nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu uczniów.
- W przypadku zawieszenia zajęć, o których mowa w ust. 1, na okres powyżej dwóch dni, dyrektor organizuje dla uczniów zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- Działania w ramach zdalnego nauczania mogą być prowadzone min. w oparciu o materiały edukacyjne na sprawdzonych portalach edukacyjnych i stronach internetowych,
- O przyjętych sposobach organizacji nauki zdalnej dyrektor placówki informuje:
- organ prowadzący,
- organ nadzoru pedagogicznego.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach zapewniona będzie możliwość odstąpienia od nauki zdalnej, pomimo ustawowego obowiązku jej realizacji. Może to nastąpić za zgodą organu prowadzącego i po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
- W sytuacji wprowadzenia w ośrodku kształcenia na odległość, nauczyciele zobowiązani są do:
- współpracy z dyrektorem ośrodka , innymi nauczycielami i specjalistami, rodzicami/opiekunami prawnymi w celu zapewnienia uczniom zajęć uwzględniających ich możliwości psychofizyczne,
- zapewnienia każdemu uczniowi lub rodzicowi/opiekunowi prawnemu możliwość konsultacji,
- ustalenia z dyrektorem potrzeby modyfikacji dotyczących zajęć z uczniami.
- Inni, niż pedagogiczni pracownicy ośrodka zobowiązani są do:
- udzielania wsparcia nauczycielom w realizacji ich zadań,
- dbania o obiekt, zgodnie z procedurami dotyczącymi funkcjonowania placówki w okresie realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- W okresie zawieszenia zajęć czynności rady pedagogicznej, są podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Treść podjętej w ten sposób czynności
jest utrwalana w formie protokołu (z zebrania), notatki (w innym przypadku).
§ 20
- Źródłem przychodów ośrodka są:
- dotacje,
- środki uzyskiwane na rzecz ośrodka przez organ prowadzący,
- dobrowolne wpłaty i dary.
Rozdział 5
Nauczyciele i inni pracownicy Ośrodka
§ 21
- Wszystkich pracowników ośrodka zatrudnia i zwalnia dyrektor. Zasady zatrudniania i wynagrodzenia określają odrębne przepisy.
- Zakres czynności poszczególnych pracowników ustala dyrektor. Powinny one uwzględniać:
- odpowiedzialność za bezpieczeństwo, zdrowie i życie wychowanków oraz współpracowników,
- prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego, z uwzględnieniem w procesie rewalidacyjnym ustaleń wynikających z badań medycznych, psychologicznych oraz własnych obserwacji dzieci i młodzieży,
- prowadzenie lub organizację różnego rodzaju form pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla dziecka i jego rodziny,
- doskonalenie umiejętności zawodowych,
- prowadzenie dokumentacji pracy,
- dbanie o pomoce dydaktyczne i sprzęt ośrodka,
- dbanie o dobre imię ośrodka,
- zachowanie tajemnicy służbowej,
- kulturalnym i taktownym zachowaniem,
- przestrzeganie regulaminu pracy ośrodka oraz przepisów wynikających
z kodeksu pracy, bhp, ppoż. i innych obowiązujących w ośrodku.
- W ośrodku zatrudnia się:
- nauczycieli oligofrenopedagogów lub innych specjalistów,
- psychologa,
- logopedę,
- rehabilitanta,
- katechetkę,
- pomoc nauczyciela,
- pracowników administracyjnych, technicznych i obsługi.
§ 22
- Stanowisko nauczyciela może zajmować osoba, która:
- ukończyła studia wyższe, bądź licencjackie z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym do pracy z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną intelektualnie,
- przestrzega podstawowe zasady moralne,
- spełnia warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania zawodu.
- Do obowiązków nauczycieli w szczególności należy:
- troska o życie, zdrowie i bezpieczeństwo wychowanków,
- czuwanie nad prawidłowym przebiegiem procesu dydaktycznego oraz rewalidacyjno-terapeutycznego i opiekuńczego,
- dbałość o pomoce edukacyjne i sprzęt ośrodka,
- doskonalenie własnych umiejętności, warsztatu pracy i podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
- realizacja awansu zawodowego na poszczególnych jego etapach,
- współpraca z rodzicami/prawnymi opiekunami w realizacji ustalonego, indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego i rewalidacyjnego,
- czynny udział w pracach rady pedagogicznej, realizacja jej postanowień
i uchwał, - realizacja innych zadań zleconych przez dyrektora, a wynikających z bieżącej działalności ośrodka,
- prowadzenie dokumentacji pedagogicznej: dziennik zajęć, arkusze obserwacji wychowanków, indywidualne programy, zeszyty obserwacji,
- dokonywanie oceny postępów uczniów, realizujących kolejne etapy edukacyjne (I, II, III) oraz uczestniczących w zajęciach rewalidacyjno - wychowawczych.
§ 23
- Nauczyciel-psycholog zobowiązany jest do:
- Prowadzenia działań diagnostycznych oraz obserwacji służących poznaniu
dziecka,
- opracowywania opinii psychologicznych,
- prowadzenia zajęć terapeutycznych z wychowankami,
- utrzymywania systematycznego kontaktu z rodzicami/opiekunami prawnymi wychowanków, udzielanie im informacji, porad oraz wskazówek ułatwiających rozwiązywanie problemów,
- współpracy z wychowawcami oraz udział w posiedzeniach zespołu do spraw opracowania Wielospecjalistycznych ocen, IPET-u oraz Indywidualnych programów.
- współpracy w realizacji swoich zadań z instytucjami świadczącymi pomoc terapeutyczną i psychologiczną,
- prowadzenia dokumentacji wychowanków,
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznawanych potrzeb.
§ 24
- Do obowiązków logopedy należy:
- opracowywanie diagnozy logopedycznej i prowadzenie terapii indywidualnej
w małych grupach w zakresie usprawniania aparatu mowy i nauczania mowy, - udzielanie instruktażowych konsultacji dla rodziców/opiekunów prawnych oraz kadry ośrodka,
- prowadzenie dokumentacji wychowanków.
§ 25
- Do obowiązków rehabilitanta należy:
- ocena rozwoju ruchowego wychowanka,
- realizacja ustalonego dla każdego dziecka indywidualnego programu terapii,
- udzielanie instruktażowych konsultacji dla kadry ośrodka,
- współpraca z rodzicami/prawnymi opiekunami (konsultacje, instruktaże),
- prowadzenie dokumentacji działań diagnostyczno-terapeutycznych.
§ 26
- Do podstawowych zadań pracowników na stanowisku pomoc wychowawcy należy:
- udzielanie pomocy w zajęciach dydaktyczno-wychowawczych, terapeutycznych i opiekuńczych (również podczas wykonywania czynności higienicznych
i pielęgnacyjnych), - współuczestnictwo we wszelkiego rodzaju zabawach i zajęciach z wychowankami,
- pomoc nauczycielowi na spacerach, wycieczkach i zajęciach na placu zabaw,
- reagowanie na zagrożenia dotyczące bezpieczeństwa, zdrowia i życia wychowanków ośrodka.
§ 27
- Pracownika administracji – główną księgową zatrudnia dyrektor na wniosek organu prowadzącego. Do zakresu obowiązków spełnianych przez księgową należy:
- obsługa finansowo-księgowa ośrodka,
- prowadzenie list płac dla pracowników, rozliczeń z US i ZUS,
- sporządzanie obowiązujących sprawozdań finansowych, analiz,
- ochrona i zabezpieczenie przed usunięciem, uszkodzeniem lub nieuprawnionym
dostępem do danych, zapisanych na komputerowych nośnikach, stanowiących
księgi rachunkowe, w rozumieniu ustawy o rachunkowości,
- zapewnienie ochrony informacji niejawnych i tajemnicy określonej w odrębnych
przepisach,
- stosowanie przyjętych zasad rachunkowości.
Rozdział 6
Uczniowie Ośrodka
§ 28
- Zgodnie z Konwencją o Prawach Dziecka i Powszechną Deklaracją Praw Człowieka wychowanek w ośrodku ma prawo do:
- akceptacji,
- zapewnienia ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz bezpieczeństwa podczas pobytu w placówce,
- pomocy w zaspakajaniu potrzeb psycho – fizycznych,
- indywidualnego procesu i własnego tempa rozwoju,
- właściwie zorganizowanego procesu dydaktyczno-wychowawczego
i opiekuńczego, - życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo-dydaktycznym z poszanowaniem godności osobistej,
- rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów.
- Obowiązkiem wychowanka jest:
- systematyczne i aktywne uczestniczenie w zajęciach edukacyjnych, rewalidacyjno-wychowawczych oraz w życiu ośrodka,
- przestrzeganie zasad kultury współżycia - w odniesieniu do nauczycieli, swoich kolegów i koleżanek i innych pracowników ośrodka,
- rozwój swoich zdolności, zainteresowań i talentów,
- dbałość o wspólne dobro, ład i porządek w ośrodku.
§ 29
- Wychowanek ma prawo do korzystania z następującej bazy lokalowej:
- sala edukacyjno-terapeutyczna,
- zaplecze rehabilitacji ruchowej,
- gabinet pielęgniarski znajdujący się na terenie DPS-u,
- sala terapii integracji sensorycznej,
- sala doświadczania świata,
- gabinet indywidualnej terapii psychologicznej i logopedycznej,
- basen,
- sala gimnastyczna,
- ogród z placem zabaw i boiskiem sportowym.
§ 30
- Skreślenie z listy wychowanków ośrodka może nastąpić:
- na prośbę rodziców lub prawnych opiekunów,
- w związku z przekroczeniem wieku obowiązku szkolnego,
- w przypadku drastycznego pogorszenia się stanu zdrowia dziecka powodującego
potrzebę stałej opieki medycznej,
- z chwilą przeniesienia do innej placówki zapewniającej realizację obowiązku szkolnego,
- w sytuacji, gdy wychowanek zostanie zakwalifikowany do innej formy kształcenia,
- po ukończeniu przez ucznia 25 roku życia,
- gdy zostanie stwierdzony zgon dziecka.
- Decyzję o skreśleniu z listy wychowanków ośrodka podejmuje dyrektor po podjęciu uchwały przez radę pedagogiczną.
Rozdział 7
Zasady przyjmowania wychowanków do Ośrodka
§ 31
- Na podstawie zgody dyrektora szkoły podstawowej w obwodzie, w którym dziecko mieszka, do ośrodka przyjmuje się:
- dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim od 3 do 25 roku życia,
- dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ze sprzężoną niepełnosprawnością, od 3 do 24 roku życia.
- dzieci, po ukończeniu 2,5 roku życia w szczególnie uzasadnionych przypadkach,
- dzieci korzystające z zajęć w ramach WWR od urodzenia do podjęcia nauki
w szkole.
- Przyjęcia wychowanków do ośrodka odbywają się na podstawie:
- orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez Publiczną Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną.
- orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
- opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju,
- wniosku rodziców/prawnych opiekunów w porozumieniu z dyrektorem szkoły macierzystej obwodu, który zamieszkuje dziecko,
- dokumentacji opisującej aktualny stan zdrowia.
- Przyjęcie wychowanka do ośrodka może nastąpić w każdym dniu rozpoczętego roku szkolnego.
Rozdział 8
Dokumentacja i przepisy końcowe
§ 32
- Ośrodek prowadzi i przechowuje dokumentację pracy rewalidacyjno-wychowawczo-dydaktycznej, administracyjnej oraz innej - zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Dyrektor ośrodka ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji.
§ 33
- Sprawy organizacyjne i inne, nie uwzględnione w statucie są zawarte w regulaminach ośrodka.
- W sprawach nieuregulowanych w niniejszym statucie mają zastosowanie obowiązujące przepisy prawa, dotyczące placówek niepublicznych.
§ 34
- Rada pedagogiczna przygotowuje projekt zmian statutu placówki i uchwala jego zmiany lub uchwala statut.
- Wniosek o zmianę statutu może wnieść dyrektor, co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej, a także organ nadzoru pedagogicznego i organ prowadzący.
- Dyrektor placówki w ciągu 14 dni po nowelizacji statutu, opracowuje tekst jednolity statutu.
- Dyrektor, po przygotowaniu tekstu jednolitego statutu, jest odpowiedzialny za jego upublicznienie społeczności placówki.
- Niniejszy statut udostępnia się wszystkim zainteresowanym:
- w kancelarii ośrodka,
- w pokoju nauczycielskim ośrodka.
- Z dniem wejścia w życie jednolitego tekstu, traci moc obowiązujący statut dotychczasowy.
[ Brief ]
« powrót