[ STATUT]

OŚRODEK REWALIDACYJNO-WYCHOWAWCZY  SIÓSTR  SERAFITEK

ul. Środkowa 186a;  34 – 405  Białka Tatrzańska

(/fax  18/265 45 44;  e-mail:orwbialka@poczta.onet.pl

 

 

 

  

 

 

 

 

 

STATUT

 

OŚRODKA

REWALIDACYJNO – WYCHOWAWCZEGO

SIÓSTR SERAFITEK

w BIAŁCE TATRZAŃSKIEJ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Białka Tatrzańska

Rok szkolny 2024/2025

 

 

 

 

 

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

 

§ 1

  1. Nazwa ośrodka brzmi:

Ośrodek  Rewalidacyjno -Wychowawczy Sióstr Serafitek

  1. Adres:

34-405 Białka Tatrzańska, ul. Środkowa 186A

  1. Ośrodek używa pieczęci w brzmieniu:

OŚRODEK REWALIDACYJNO - WYCHOWAWCZY

SIÓSTR SERAFITEK

ul. Środkowa 186A, 34-405 Białka Tatrzańska

NIP 7361687424  REGON 122703342

tel/fax. (18) 265 45 44

 

  1. Organem prowadzącym Ośrodek Rewalidacyjno -Wychowawczy jest:

Zgromadzenie Córek Matki Bożej Bolesnej

(Siostry Serafitki)

Prowincja Oświęcimska

Pl. Kościuszki 8, 32-600 Oświęcim

Tel. 33 842 47 50

 

  1. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest:

Małopolski Kurator Oświaty z  Delegaturą w Nowym Targu.

  1. Ośrodek jest placówką niepubliczną edukacyjną działającą na podstawie:
  1. Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1082) – art. 72 ust. 1.
  2. rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci
    i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz.U. z dnia 7 maja 2013r., poz. 529),
  3. rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017r. w sprawie publicznych placówek oświatowo – wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno – wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,
  4. rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci,
  5. rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2023r. w sprawie niektórych publicznych placówek systemu oświaty.

7. Statut Ośrodka jest podstawowym aktem prawnym regulującym działalność ośrodka,      tworzone na jego podstawie regulaminy nie mogą być z nim sprzeczne.

 

 

Rozdział 2

Cele i zadania placówki

 

 

§ 2

 

  1. Ośrodek przeznaczony jest dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną
    w stopniu głębokim oraz znacznym i umiarkowanym ze sprzężoną niepełnosprawnością, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania. Kształcenie to jest formą spełnienia przez nie obowiązku  szkolnego w myśl ustawy (art.16 ust. 6 i 7).
  2. Ośrodek realizuje  cele i zadania w duchu wartości i zasad przekazywanych przez Kościół Katolicki.  Działania te są prowadzone podczas zajęć rewalidacyjnych, edukacyjnych
    i innych, prowadzonych przez nauczycieli – oligofrenopedagogów i bazują na: bezpośrednim kontakcie z poznawaną rzeczywistością, doświadczeniem, przeżyciem.
  3. Głównym celem i zadaniem ośrodka jest przygotowanie dzieci i młodzieży w wieku od
     3 do 25 lat do udziału w  życiu społecznym, poprzez rozwijanie zainteresowania otoczeniem oraz uzyskiwanie niezależności od innych osób  w funkcjonowaniu   w życiu codziennym, stosownie do możliwości psychofizycznych i indywidualnych potrzeb rozwojowych.
  4. Ośrodek zapewnia warunki do nauki, terapii, wychowania i opieki poprzez:
  1. umożliwienie wychowankom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim udziału w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych, prowadzonych zespołowo lub indywidualnie, na podstawie orzeczenia Publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
  2. umożliwienie wychowankom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami realizację indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego, uwzględniającego podstawę programową kształcenia ogólnego dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie
    w stopniu umiarkowanym   i znacznym, na podstawie orzeczenia Publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego,
  3. umożliwienie wychowankom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami realizacji zajęć przedszkolnych wg podstawy programowej wychowania przedszkolnego ( od 3 roku życia - w szczególnie uzasadnionych przypadkach od 2,5 roku życia),
  4.  umożliwienie zajęć specjalistycznych, zgodnie z zaleceniami określonymi w opinii
     o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
  1. Szczegółowe zadania pracy terapeutycznej ośrodka wynikają z zadań pedagogiki specjalnej, dostosowanej do możliwości, potrzeb i stopnia zaburzeń każdego dziecka.

 

§ 3

 

  1. Do zadań szczegółowych ośrodka  realizującego edukację, rehabilitację i rewalidację należy:
  1. wspomaganie indywidualnego rozwoju ucznia,
  2. diagnozowanie i prowadzenie rehabilitacji ruchowej, obserwacja i diagnoza psychologiczna, prowadzenie terapii pedagogicznej oraz logopedycznej - zwłaszcza rozwijanie różnych form komunikacji, w tym komunikacji alternatywnej,
  3. kształtowanie umiejętności: zaradności, aktywności i niezależności wychowanków;   rozwijanie umiejętności współpracy i pełnienia rożnych ról społecznych, również             w warunkach integracji ze środowiskiem rówieśniczym,
  4.  opieka dostosowana do potrzeb, wynikających z wielorakiej niepełnosprawności   podopiecznych oraz z programu wielodyscyplinarnych oddziaływań, obejmująca               w szczególności: przemieszczanie się, czynności fizjologiczne, utrzymanie higieny, spożywanie pokarmów, ubieranie  i rozbieranie się, ochronę przed niebezpieczeństwem,
  5. współpraca z innymi instytucjami w kompleksowym oddziaływaniu  rehabilitacyjnym, edukacyjnym i opiekuńczym, zwłaszcza z placówkami opieki   zdrowotnej, szkołami
    i poradniami psychologiczno – pedagogicznymi,
  6.  określanie potrzeb życiowych uczniów ośrodka oraz objęcie ich odpowiednią pomocą i wsparciem,
  7. popularyzowanie potencjalnych możliwości i prawa do godnego życia osób                         z niepełnosprawnością intelektualną, między innymi przez zorganizowanie wystaw, prezentacji, uczestniczenie w życiu społeczności lokalnej i w imprezach zewnętrznych,
  8. organizowanie zajęć dodatkowych w formie: hipoterapii, dogoterapii, hydroterapii,   fizjoterapii i masażu.

 

§ 4

 

1.    Do zadań  ośrodka w stosunku do wychowanków należy:

  1. dbanie o poprawę rozwoju psychoruchowego i społecznego,
  2. troska o stan zdrowia, sprawność, umiejętność funkcjonowania w życiu codziennym,
  3. pomoc w procesie rozwoju osobowości i utrzymywania dobrej kondycji psychicznej, dobrego samopoczucia - bez lęków i napięć,
  4. umożliwianie rozwoju umiejętności współżycia w grupie,
  5. ukierunkowanie na rozwój indywidualnych uzdolnień zainteresowania otaczającym światem.

 

                                                             § 5

 

1.  Ośrodek wspomaga rodzinę przez pełnienie roli doradczej i wspierającej działania rewalidacyjno-wychowawcze.  Celem współpracy jest dążenie do jedności oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych poprzez:

  1. nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami/prawnymi opiekunami,
  2. umożliwianie im uczestniczenia w tworzeniu indywidualnych programów rewalidacyjno wychowawczych i indywidualnych programów terapeutyczno-edukacyjnych,
  3. informowanie rodziców/ prawnych opiekunów o metodach i formach pracy   rewalidacyjno-wychowawczej,  sposobach diagnozowania rozwoju dziecka oraz  rodzajach zajęć terapeutycznych i edukacyjnych prowadzonych w placówce,
  4. podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez pedagogizację.

 

 

 

 

Rozdział 3

Organy placówki i zakres ich zadań

 

     § 6

  1. Osobą  odpowiedzialną za prowadzenie  placówki jest dyrektor ośrodka.
  2. Stanowisko to powierza organ prowadzący na podstawie odrębnych przepisów.

 

§ 7

  1. Organami działającymi w ośrodku są:
  1. dyrektor,
  2. rada pedagogiczna.  

 

     § 8

  1. Ośrodkiem kieruje dyrektor, który w szczególności:
  1. reprezentuje placówkę na zewnątrz i jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników,
  2. przygotowuje arkusz organizacji ośrodka i przedstawia go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu,
  3. opracowuje na każdy rok szkolny plan pracy,
  4. kieruje pracami rady pedagogicznej, jako jej przewodniczący oraz realizuje uchwały podjęte w ramach kompetencji stanowiących,
  5. wykonuje zadania związane z uzyskiwaniem przez nauczycieli kolejnych stopni awansu zawodowego,
  6. określa zakres odpowiedzialności poszczególnych pracowników,
  7. zapewnia odpowiedni stan bezpieczeństwa i higieny pracy,
  8. w razie przyjęcia nowego dziecka, powiadamia o tym fakcie dyrektora publicznej szkoły podstawowej, w której obwodzie wychowanek mieszka, o spełnianiu przez ucznia obowiązku szkolnego lub/i obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego,
  9. kontroluje realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego przez dzieci przedszkolne,
  10. organizuje wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w porozumieniu z organem prowadzącym,
  11. sprawuje nadzór nad działalnością administracyjno – gospodarczą i majątkiem ośrodka, dysponuje środkami finansowymi ośrodka i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
  12. na okres swojej nieobecności w ośrodku, przekazuje zastępstwo w zakresie kierowania placówką  innemu pracownikowi,
  13. wykonuje inne zadania wynikające z przepisów ustawy.
  1. Dyrektor - jako przełożony i pracodawca wszystkich zatrudnionych w ośrodku pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych oraz pracowników administracyjno-obsługowych decyduje w sprawach:
  1. zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników ośrodka,
  2. przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym osobom będącym pracownikami ośrodka, zgodnie z Kodeksem pracy,
  3. ustalania zakresu czynności stałych prac i zajęć związanych z organizacją procesu dydaktyczno–wychowawczego i opiekuńczego, w ramach przysługującego nauczycielom wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowych odpłatnych zajęć,
  4. tygodniowego rozkładu zajęć,
  5. wyposażenia ośrodka w środki dydaktyczne i sprzęt szkolny.

 

§ 9

  1. Radę pedagogiczną tworzą wszyscy nauczyciele i inni specjaliści zatrudnieni w ośrodku.
  2. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor ośrodka, który przygotowuje                     i   prowadzi zebrania oraz odpowiada za powiadomienie jej członków o terminie i porządku   

obrad.

  1. Rada pedagogiczna - jako organ ośrodka, powołany jest do rozpatrywania,   oceniania               i rozstrzygania spraw związanych z całokształtem działalności rewalidacyjno-  wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej.
  2. W posiedzeniach rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym, osoby zaproszone przez jej przewodniczącego lub na wniosek rady pedagogicznej.
  3. Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
  4. Zebrania są protokołowane, a wszyscy członkowie zobowiązani są do przestrzegania tajemnicy służbowej (w tym - do nieujawniania spraw, które mogłyby naruszać dobro osobiste wychowanków, ich rodzin, a także wszystkich pracowników).
  5. W ramach kompetencji stanowiących rada pedagogiczna:
  1. zatwierdza program pracy ośrodka,
  2. podejmuje uchwały w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
  3. podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
  4. ustala  organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli,
  5. ustala sposób wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym - sprawowanego przez Kuratorium Oświaty, w celu doskonalenia pracy ośrodka.
  1.  Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym,  w obecności co najmniej połowy  jej członków.
  2. Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu ośrodka i jego zmian oraz uchwala statut lub jego zmiany.

 

 

   Rozdział 4

Organizacja placówki

 

 

§ 10

  1. Szczegółową organizację działania ośrodka w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji,  opracowany przez dyrektora do dnia 30 kwietnia każdego roku.
  2. Arkusz organizacji ośrodka określa w szczególności:
  1. czas pracy poszczególnych oddziałów i liczbę wychowanków,
  2. liczbę pracowników ośrodka - łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych,
  3. ogólną liczbę godzin zajęć finansowanych z dotacji powiatu.
  1. Arkusz organizacji zatwierdza organ prowadzący do dnia 30 maja.

 

  § 11

  1. Ośrodek prowadzi działalność przez cały rok szkolny, z wyjątkiem sobót i dni ustawowo wolnych od pracy;  jako placówka, w której są przewidziane ferie szkolne.
  2. Czas pracy w ośrodku wynosi 8 godzin dziennie. Harmonogram zajęć poszczególnych pracowników znajduje się w arkuszu organizacji oraz planie pracy placówki na dany rok szkolny.
  3. Dyrektor ośrodka prowadzi ewidencję czasu pracy zatrudnionych pracowników.
  4. Czas pracy ośrodka i organizację zajęć określa dyrektor, w uzgodnieniu z organem prowadzącym.

 

         § 12

  1. Minimalny tygodniowy czas zajęć wychowanka z niepełnosprawnością intelektualną
    w stopniu głębokim wynosi:
  1. 20 godzin, nie więcej niż 6 godzin dziennie - w przypadku zajęć zespołowych,
  2. 10 godzin, nie więcej niż 4 godziny dziennie - w przypadku zajęć indywidualnych.
    1. Tygodniowy czas pobytu wychowanka ze sprzężonymi niepełnosprawnościami uzależniony jest od realizowanego programu edukacyjnego i rewalidacyjnego.
    2. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizowane są w wymiarze od 4 do 8 godzin    w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka.
    3. Godzina zajęć specjalistycznych, w tym  rewalidacyjnych trwa 60 minut.
    4. Tygodniowy czas pracy dydaktyczno - wychowawczo - opiekuńczej nauczyciela                         z wychowankami nie może być większy niż 30 h.
    5. Organizację pracy w ciągu dnia określa tygodniowy rozkład zajęć,  ustalony przez  dyrektora w porozumieniu z radą pedagogiczną.

 

      § 13

  1. Podstawową formą organizacyjną pracy z wychowankami jest grupa wychowawcza, którą opiekuje się wychowawca. Zatrudnia się również pomoc nauczyciela do opieki nad grupą.
  2. Liczba wychowanków w grupie uzależniona jest od wieku oraz poziomu funkcjonowania dziecka i wynosi:
  1. w przypadku wychowanków z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim - do 4,
  2. w przypadku wychowanków  z niepełnosprawnościami     sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna - do 8,
  3.  w przypadku wychowanków  z niepełnosprawnościami     sprzężonymi, z których jedną   z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna a drugą niepełnosprawnością  jest autyzm,   w tym zespół Aspergera - do 4.

 

§ 14

  1. Działalność  edukacyjna ośrodka (dydaktyczna, wychowawczo - opiekuńcza, rewalidacyjna) opiera się na indywidualnych programach edukacyjno - terapeutycznych
    i rewalidacyjno - wychowawczych, ustalonych dla każdego wychowanka na podstawie wielospecjalistycznej oceny jego funkcjonowania oraz obserwacji (w przypadku niepełnosprawności w stopniu głębokim).
  2. Indywidualne programy opracowuje zespół nauczycieli i innych specjalistów pracujących z uczniem, który co najmniej dwa razy w roku ocenia zasadność dalszego pobytu wychowanka w ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym oraz ocenia efekty zastosowanych dotychczas wobec wychowanka działań rewalidacyjnych, edukacyjnych lub terapeutycznych.
  3.  

§ 15

  1. W ośrodku organizowane są zajęcia z  wczesnego wspomagania rozwoju, na które uczęszczają dzieci z wykrytą niepełnosprawnością, do podjęcia nauki w szkole.
  2. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dzieckiem 
     i jego rodziną. W przypadku dzieci, które ukończyły 3 rok życia, mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3  dzieci, z udziałem członków ich rodzin lub ewentualnie
     w domu rodzinnym dziecka.

 

§ 16

  1. W ośrodku działa zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w skład, którego wchodzą:
  1. psycholog,
  2. logopeda,
  3. oligofrenopedagog

2.   W skład zespołu, w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny, mogą wchodzić również

       inni specjaliści.    

3.  Do zadań zespołu należy w szczególności:

  1. ustalenie na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka    

kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia   rodziny dziecka,

  1. nawiązanie współpracy z zakładem opieki zdrowotnej lub ośrodkiem pomocy  społecznej, w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy- stosownie do jego potrzeb,
  2. opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania - z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka    w zakresie realizacji programu i oceniania postępów,
  3. analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania oraz  planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.

4.   Zespół dokumentuje działania prowadzone w ramach indywidualnego programu wczesnego    wspomagania.

5.   Zespół współpracuje z rodziną/prawnym opiekunem dziecka w szczególności poprzez:

  1. udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych                     w kontaktach z dzieckiem ( min.: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami             i dzieckiem, rozpoznanie zachowań dziecka i wypracowanie właściwych reakcji na te zachowania),
  2. udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie prac 
    z dzieckiem,
  3. pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz   w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych  i niezbędnego sprzętu.

 

§ 17

  1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana wychowankom w ośrodku polega na rozpoznawaniu możliwości psychofizycznych; rozpoznawaniu i zaspakajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wychowanków, wynikających
    w szczególności z niepełnosprawności.
  2. Pomoc ta udzielana jest w trakcie bieżącej pracy, w formie zajęć wyrównawczych, zajęć dodatkowych (hipoterapia, dogoterapia) oraz porad, konsultacji dla nauczycieli
    i rodziców.
  3. Ośrodek, organizując pomoc psychologiczno-pedagogiczną współpracuje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną oraz placówkami specjalistycznymi, których opiece podlegają wychowankowie naszego ośrodka.
  4. Formy, okres udzielania oraz wymiar realizowanych godzin są uwzględniane w IPET-e     oraz w indywidualnych programach rewalidacyjno-wychowawczych.
  5. Placówka pracuje zgodnie z przyjętymi Standardami ochrony małoletnich.

                                                      § 18

1.     Dokumentacja dotycząca wychowanka obejmuje w szczególności:

  1. orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
  2. orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
  3. opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
  4. dziennik zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
  5. dziennik zajęć dydaktycznych – kształcenia specjalnego,
  6. zeszyt obserwacji prowadzony odrębnie dla każdego wychowanka objętego zajęciami,         który zawiera informacje dotyczące:
  1. zmian w zakresie dużej motoryki (postawa, lokomocja, koordynacja ruchów),
  2. zmian w zakresie małej motoryki (koordynacja ruchów rąk, koordynacja wzrokowo- 

  ruchowa, manipulacja),

  1. podejmowania aktywności własnej (niekierowanej),
  2. koncentracji uwagi podczas aktywności spontanicznej (w zabawie, podczas  wykonywania zadania),
  3. współdziałania w różnych sytuacjach, w tym - czas tego współdziałania,
  4. opanowywania nowych umiejętności (tempo, trwałość, stopień trudności),
  5. dominującego nastroju i emocji,
  6. gotowości do kontaktów (rodzaje, kierunek),
  7. umiejętności w zakresie samoobsługi,
  8. udziału w czynnościach porządkowych,
  9. zachowań trudnych (opis tych zachowań; sytuacji, w których występują;
     reakcji nauczyciela oraz skuteczności tych oddziaływań),
  10. sposobu komunikowania się,
  11. innych istotnych zachowań.

   7)  indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny,

   8)  indywidualny program rewalidacyjno-wychowawczy,

   9)  arkusz obserwacji rozwoju wychowanka.

 

 

 

 

 

                                                      § 19

  1. Zajęcia w ośrodku rewalidacyjno - wychowawczym będą zawieszane z powodu wystąpienia:
  1. zagrożenia bezpieczeństwa uczniów, w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
  2. zagrożenia zdrowia uczniów, z powodu ekstremalnych warunków pogodowych,
  3. zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
  4. innego nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu uczniów.
  1. W przypadku zawieszenia zajęć, o których mowa w ust. 1, na okres powyżej dwóch dni, dyrektor organizuje dla uczniów zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
  2. Działania w ramach zdalnego nauczania mogą być prowadzone min. w oparciu o materiały edukacyjne na sprawdzonych portalach edukacyjnych i stronach internetowych,
  3. O przyjętych sposobach organizacji nauki zdalnej dyrektor placówki informuje:
  1. organ prowadzący,
  2. organ nadzoru pedagogicznego.
  1. W szczególnie uzasadnionych przypadkach zapewniona będzie możliwość odstąpienia od nauki zdalnej, pomimo ustawowego obowiązku jej realizacji. Może to nastąpić za zgodą organu prowadzącego i po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.   
  2. W sytuacji wprowadzenia w ośrodku kształcenia na odległość, nauczyciele zobowiązani są do:
  1. współpracy z dyrektorem ośrodka , innymi nauczycielami i specjalistami, rodzicami/opiekunami prawnymi w celu zapewnienia uczniom zajęć uwzględniających ich możliwości psychofizyczne,
  2. zapewnienia każdemu uczniowi lub rodzicowi/opiekunowi prawnemu możliwość konsultacji,
  3. ustalenia z dyrektorem potrzeby modyfikacji dotyczących zajęć z uczniami.
  1. Inni, niż pedagogiczni pracownicy ośrodka zobowiązani są do:
  1. udzielania wsparcia nauczycielom w realizacji ich zadań,
  2. dbania o obiekt, zgodnie z procedurami dotyczącymi funkcjonowania placówki w okresie realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
  1.  W okresie zawieszenia zajęć czynności rady pedagogicznej, są podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Treść podjętej w ten sposób czynności

jest utrwalana w formie protokołu (z zebrania), notatki (w innym przypadku).

 

 

§ 20

  1. Źródłem przychodów ośrodka są:
  1.  dotacje,
  2. środki uzyskiwane na rzecz ośrodka przez organ prowadzący,
  3. dobrowolne wpłaty i dary.

 

 

Rozdział 5

Nauczyciele i inni pracownicy Ośrodka

 

§ 21

  1. Wszystkich pracowników ośrodka zatrudnia i zwalnia dyrektor. Zasady zatrudniania              i wynagrodzenia określają odrębne przepisy.      
  2. Zakres czynności poszczególnych pracowników ustala dyrektor. Powinny one uwzględniać:
  1. odpowiedzialność za bezpieczeństwo, zdrowie i życie wychowanków oraz współpracowników,
  2. prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego, z uwzględnieniem w procesie rewalidacyjnym ustaleń wynikających z badań medycznych, psychologicznych oraz własnych obserwacji dzieci i młodzieży,
  3. prowadzenie lub organizację różnego rodzaju form pomocy psychologiczno-               pedagogicznej  dla dziecka i jego rodziny,
  4. doskonalenie umiejętności zawodowych,
  5. prowadzenie dokumentacji pracy,
  6. dbanie o pomoce dydaktyczne i sprzęt ośrodka,
  7. dbanie o dobre imię ośrodka,
  8. zachowanie tajemnicy służbowej,
  9. kulturalnym i taktownym zachowaniem,
  10. przestrzeganie regulaminu pracy ośrodka oraz przepisów wynikających
    z kodeksu pracy, bhp, ppoż. i innych obowiązujących w ośrodku.

 

  1.   W ośrodku zatrudnia się:
  1. nauczycieli oligofrenopedagogów lub innych specjalistów,
  2. psychologa,
  3. logopedę,
  4. rehabilitanta,
  5. katechetkę,
  6. pomoc nauczyciela,
  7. pracowników administracyjnych, technicznych i obsługi.

 

 

§ 22

  1. Stanowisko nauczyciela może zajmować osoba, która:
  1. ukończyła  studia wyższe, bądź licencjackie z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym do pracy  z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną intelektualnie,
  2. przestrzega podstawowe zasady moralne,
  3. spełnia warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania zawodu.
  1. Do obowiązków nauczycieli w szczególności należy:
  1. troska o życie, zdrowie i bezpieczeństwo wychowanków,
  2. czuwanie nad prawidłowym przebiegiem procesu dydaktycznego oraz rewalidacyjno-terapeutycznego i opiekuńczego,
  3. dbałość o pomoce edukacyjne i sprzęt ośrodka,
  4. doskonalenie własnych umiejętności, warsztatu pracy i podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
  5. realizacja awansu zawodowego na poszczególnych jego etapach,
  6. współpraca z rodzicami/prawnymi opiekunami w realizacji ustalonego, indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego i rewalidacyjnego,
  7. czynny udział w pracach rady pedagogicznej, realizacja jej postanowień
    i uchwał,
  8. realizacja innych zadań zleconych przez dyrektora, a wynikających z bieżącej działalności ośrodka,
  9. prowadzenie dokumentacji pedagogicznej: dziennik zajęć, arkusze obserwacji wychowanków, indywidualne programy, zeszyty obserwacji,
  10. dokonywanie oceny postępów uczniów, realizujących kolejne etapy edukacyjne (I, II, III) oraz uczestniczących w zajęciach rewalidacyjno - wychowawczych.

 

 

§ 23

  1. Nauczyciel-psycholog zobowiązany jest do:
  1. Prowadzenia działań diagnostycznych oraz obserwacji służących poznaniu 

dziecka,

  1. opracowywania opinii psychologicznych,
  2. prowadzenia zajęć terapeutycznych z wychowankami,
  3. utrzymywania systematycznego kontaktu z rodzicami/opiekunami prawnymi   wychowanków, udzielanie im informacji, porad oraz wskazówek ułatwiających    rozwiązywanie problemów,
  4. współpracy z wychowawcami oraz udział w posiedzeniach zespołu do spraw opracowania Wielospecjalistycznych ocen, IPET-u oraz Indywidualnych programów.
  5. współpracy w realizacji swoich zadań z instytucjami świadczącymi pomoc terapeutyczną   i psychologiczną,
  6. prowadzenia dokumentacji wychowanków,
  7. udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do     rozpoznawanych potrzeb.

 

§ 24

  1. Do obowiązków logopedy należy:
  1. opracowywanie diagnozy logopedycznej i prowadzenie terapii indywidualnej
     w małych  grupach w zakresie usprawniania aparatu mowy i nauczania mowy,
  2. udzielanie instruktażowych konsultacji dla rodziców/opiekunów prawnych oraz kadry ośrodka,
  3. prowadzenie dokumentacji wychowanków.

 

§ 25

  1. Do obowiązków rehabilitanta należy:
  1. ocena rozwoju  ruchowego wychowanka,
  2. realizacja ustalonego dla każdego dziecka indywidualnego programu terapii,
  3. udzielanie instruktażowych konsultacji dla kadry ośrodka,
  4. współpraca z rodzicami/prawnymi opiekunami (konsultacje, instruktaże),
  5. prowadzenie dokumentacji działań diagnostyczno-terapeutycznych.

 

 

§ 26

  1. Do podstawowych  zadań pracowników na stanowisku pomoc wychowawcy należy:
  1. udzielanie pomocy w zajęciach  dydaktyczno-wychowawczych, terapeutycznych                     i opiekuńczych (również podczas wykonywania czynności higienicznych         
     i pielęgnacyjnych),
  2. współuczestnictwo we wszelkiego rodzaju zabawach i zajęciach z wychowankami,
  3. pomoc nauczycielowi na spacerach, wycieczkach i zajęciach na placu zabaw,
  4. reagowanie na zagrożenia dotyczące bezpieczeństwa, zdrowia i życia     wychowanków  ośrodka.

 

§ 27

  1. Pracownika administracji – główną księgową zatrudnia dyrektor na wniosek organu prowadzącego. Do zakresu obowiązków spełnianych  przez księgową należy:
  1. obsługa finansowo-księgowa ośrodka,
  2. prowadzenie list płac dla pracowników, rozliczeń z US i ZUS,
  3. sporządzanie obowiązujących sprawozdań finansowych, analiz,
  4. ochrona i zabezpieczenie przed usunięciem, uszkodzeniem lub nieuprawnionym   

             dostępem do danych, zapisanych na komputerowych nośnikach, stanowiących 

             księgi rachunkowe, w rozumieniu ustawy o rachunkowości,

  1. zapewnienie ochrony informacji niejawnych i tajemnicy określonej w odrębnych  

            przepisach,

  1. stosowanie przyjętych zasad rachunkowości.

 

Rozdział 6

Uczniowie Ośrodka

 

§ 28

  1. Zgodnie z Konwencją o Prawach Dziecka i Powszechną Deklaracją Praw Człowieka wychowanek w ośrodku ma prawo do:
  1. akceptacji,
  2. zapewnienia ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz bezpieczeństwa podczas pobytu w placówce,
  3. pomocy w zaspakajaniu potrzeb psycho – fizycznych,
  4. indywidualnego procesu i własnego tempa rozwoju,
  5. właściwie zorganizowanego procesu dydaktyczno-wychowawczego
    i opiekuńczego,
  6. życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo-dydaktycznym z poszanowaniem godności osobistej,
  7. rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów.

 

  1. Obowiązkiem wychowanka jest:
  1. systematyczne i aktywne uczestniczenie w zajęciach edukacyjnych, rewalidacyjno-wychowawczych oraz w życiu ośrodka,
  2. przestrzeganie zasad kultury współżycia - w odniesieniu do nauczycieli, swoich kolegów i koleżanek i innych pracowników ośrodka,
  3. rozwój swoich zdolności, zainteresowań i talentów,
  4. dbałość o wspólne dobro, ład i porządek w ośrodku.

 

§ 29

  1. Wychowanek ma prawo do  korzystania z następującej bazy lokalowej:
  1. sala edukacyjno-terapeutyczna,
  2. zaplecze rehabilitacji ruchowej,
  3. gabinet pielęgniarski znajdujący się na terenie DPS-u,
  4. sala terapii integracji sensorycznej,
  5. sala doświadczania świata,
  6. gabinet indywidualnej terapii psychologicznej i logopedycznej,
  7. basen,
  8. sala gimnastyczna,
  9. ogród z placem zabaw i boiskiem sportowym.

 

                                     § 30

  1. Skreślenie z listy wychowanków ośrodka może nastąpić:
  1. na prośbę rodziców lub prawnych opiekunów,
  2. w związku z przekroczeniem wieku obowiązku szkolnego,
  3. w przypadku drastycznego pogorszenia się stanu zdrowia dziecka powodującego

 potrzebę stałej opieki medycznej,

  1. z chwilą przeniesienia do innej placówki zapewniającej realizację obowiązku szkolnego,
  2. w sytuacji, gdy wychowanek zostanie zakwalifikowany do innej formy kształcenia,
  3. po ukończeniu przez ucznia 25 roku życia,
  4. gdy zostanie stwierdzony zgon dziecka.

 

  1. Decyzję o skreśleniu z listy wychowanków ośrodka podejmuje dyrektor po podjęciu uchwały przez radę pedagogiczną.

 

 

Rozdział  7

Zasady przyjmowania wychowanków do Ośrodka

 

§ 31

  1. Na podstawie zgody dyrektora szkoły podstawowej w obwodzie, w którym dziecko mieszka, do ośrodka przyjmuje się:
  1. dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim od 3 do 25 roku życia,
  2. dzieci i młodzież z   niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ze sprzężoną niepełnosprawnością, od 3 do 24 roku życia.
  3. dzieci,  po ukończeniu 2,5 roku życia w szczególnie uzasadnionych przypadkach,
  4. dzieci korzystające z zajęć w ramach WWR od urodzenia do podjęcia nauki
    w szkole.
  1. Przyjęcia wychowanków do ośrodka odbywają się na podstawie:
  1. orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez Publiczną Poradnię             Psychologiczno-Pedagogiczną.
  2. orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
  3. opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju,
  4. wniosku rodziców/prawnych opiekunów w porozumieniu z dyrektorem szkoły macierzystej obwodu, który zamieszkuje dziecko,
  5. dokumentacji opisującej aktualny stan zdrowia.
  1. Przyjęcie wychowanka do ośrodka może nastąpić w każdym dniu rozpoczętego roku szkolnego.

 

 

 

Rozdział 8

Dokumentacja i przepisy końcowe

 

 

§ 32

  1. Ośrodek prowadzi i przechowuje dokumentację pracy rewalidacyjno-wychowawczo-dydaktycznej, administracyjnej oraz innej - zgodnie z odrębnymi przepisami.
  2. Dyrektor ośrodka ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji.

 

§ 33

  1. Sprawy organizacyjne i inne, nie uwzględnione w statucie są zawarte w regulaminach ośrodka.
  2. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym statucie mają zastosowanie obowiązujące przepisy prawa, dotyczące placówek niepublicznych.

 

 

 § 34

  1. Rada pedagogiczna przygotowuje projekt zmian statutu placówki i uchwala jego zmiany lub uchwala statut.
  2. Wniosek o zmianę statutu może wnieść dyrektor,  co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej, a także organ nadzoru pedagogicznego i organ prowadzący.
  3. Dyrektor placówki w ciągu 14 dni po nowelizacji statutu, opracowuje tekst jednolity statutu.
  4. Dyrektor, po przygotowaniu tekstu jednolitego statutu, jest odpowiedzialny za jego upublicznienie społeczności placówki.
  5. Niniejszy statut udostępnia się wszystkim zainteresowanym:
  1. w kancelarii ośrodka,
  2. w pokoju nauczycielskim ośrodka.

 

  1. Z dniem wejścia w życie jednolitego tekstu, traci moc obowiązujący statut dotychczasowy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[ Brief ]


« powrót

Ośrodek Rewalidacyjno - Wychowawczy Sióstr Serafitek
ul. Środkowa 186a, 34-405 Białka Tatrzańska     Tel : 18 26 545 44     lub 517 421 848     e-mail: orwbialka@poczta.onet.pl

1999-2025 © MATinternet Zakopane | Powered by MATcms